Minden, amit szülőként a külföldi nyelvtanulásról tudni érdemes  

Minden, amit szülőként a külföldi nyelvtanulásról tudni érdemes  

Mi lehet az oka annak, hogy egyre többet hallani már akár kisgyermekkorban is a külföldi nyelvtanulásról?

 

És hogyan működik egy ilyen tanfolyam/tábor? Egyáltalán mennyit lehet megtanulni egy vagy két hét alatt? Hogyan és mire készüljenek a szülők és a gyerekek?

 

Biztos vagyok benne, hogy velem együtt nagyon sok szülő társam szeretné megtudni a válaszokat ezekre a kérdésekre. Ezért kerestem egy olyan szakembert, aki nagyon jól ismeri a külföldi táborokat.

 

Meg is találtam Raáb Gábor személyében, aki operaénekes, ének, zene és angoltanár. Már nyolc éve minden nyáron elrepül Angliába, hogy pontosan ilyen tanfolyamokon tanítsa a gyerekeket, fiatalokat.

 

Gábor, hogyan történt az, hogy magyarként egyszer csak elkezdtél Angliában külföldi fiatalok számára angol tanfolyamokat vezetni?

 

„Még 2010-ben, amikor Londonban éltem és egyetemen tanultam, megpályáztam egy nyári munkát, melynek keretein belül egy angol nyelvi táborban kellett hangképzést és színjátszást tanítani külföldi diákoknak. A munkát megkaptam és azonnal beleszerettem a légkörbe, ami egy ilyen nemzetközi nyári suliban tapasztalható.

 

A tanítás is nagyon megtetszett, de igazából nem is munkának fogom fel, hiszen – bár nagyon sok odafigyelést, időt és energiát vesz igénybe – nagyon élvezem. Onnantól kezdve minden nyáron visszahívtak tanítani, én pedig ma már el sem tudom képzelni a nyarat Anglia és nyári tábor nélkül. „

 

Ha jól tudom, már nem csak tanítasz, hanem a kampusz munkájában is részt veszel?

 

„Ez így van, bár imádok éneket, színjátszást és angolt is tanítani, tavaly megkértek – mivel elég nagy tapasztalatra tettem szert az évek folyamán-, hogy hagyjak fel a tanítással és legyek menedzser asszisztens. Egy egészségügyi probléma miatt azonban a kampuszon lévő menedzser a 3. napon felmondott, így engem neveztek ki helyette a kampusz élére. Idén már főmenedzserként fogok a táborban közreműködni.”

 

Hol találhatóak ezek a tanfolyamok?

 

„Ez a cég, amelynek dolgozom, a világ egyik legnagyobb angol nyelvi táboroztató cége. Az Egyesült Királyság és Írország területén 16 kampuszuk van (Minden évben máshol, de vannak állandósult központok is pl. London, Canterbury, Dublin, Loughborough, Bath…), az Egyesült Államokban 4, és Máltán egy.

 

Minden helyszín különbözik valamilyen módon, van, ami egyetemi kampusz kisebb-nagyobb területeken, de van olyan helyszín is, mint pl. Wellington College, ahol tavaly dolgoztam, ami egy csodálatos „kastély”. A gyerekek teljesen oda voltak a helyszínért, varázslótanoncként érezték magukat, mert a szállások, a tantermek és az étkező is Harry Potter világát tükrözte.”

 

Hány évesek a tanulók és honnét érkeznek?

 

„A tanulók 12 és 18 éves kor között vannak. Az átlag életkor a 14-17 év, de igyekszünk mindig úgy kialakítani a programokat és az osztályokat összeállítani, hogy minden korosztály, minden helyzetben jól érezze magát.

 

Amikor nyolc éve elkezdtem dolgozni, akkor 90%-ban Olaszországból jöttek a diákok. Minden évben egyre több nemzet jött a táborokba, tavalyi évben már 17 országból voltak diákok, többek között olyan egzotikus országokból, mint pl. Argentína, Kazahsztán, Üzbegisztán, Törökország, Thaiföld vagy Kína, de persze a legtöbb Európai országokból is jönnek diákok: Spanyolország, Olaszország, Franciaország Csehország, Portugália, Románia…”

 

Hogyan képzeljünk el egy ilyen tanfolyamot? Elmondanád, hogy mi történik a gyerekekkel attól a pillanattól kezdve, hogy felülnek a repülőre?

 

„Először is a gyerekek egy csoportvezetővel érkeznek hozzánk. A csoportvezető a reptéren (vagy már korábban) találkozik a gyerekekkel, és ő az, aki felügyeli őket, vele tartják a szülők a kapcsolatot és bármi probléma van, ők azok, akikhez a gyerekek fordulnak (A csoportvezető pedig a kampusz menedzserével van kapcsolatban, bármilyen kérdés, kérés vagy probléma adódik, a menedzsment igyekszik a lehető legjobban megválaszolni/ megoldani a dolgokat). A csoportvezető tehát a gyerekekkel együtt utazik a repülőn.

 

Landolás és a feladott poggyász kézhezvétele után a terminálban már várja a csoportot egy úgynevezett Activity Leader, akinek a feladata a tanulók szórakoztatása és természetesen a gyerekek szóval tartása a kampuszon (természetesen angolul). Ő elkíséri a csoportot a külön buszjárathoz, amely elhozza a csoportot a helyszínre. A kampuszon a többi Activity Leader és a menedzserek fogadják a csoportot, majd a szállásra vezetjük őket (általában egyágyas szobákban vannak a gyerekek elhelyezve). Ezt követően van egy üdvözlő prezentáció, amelyben bemutatkozunk és minden fontos információt elmondunk (Ha a gyerekek nem értenek valamit, a csoportvezető később elmondja nekik az anyanyelvükön).”

 

Mi alapján csoportosítjátok a gyerekeket?

 

„Második napon van egy angol szintfelmérő teszt, melynek alapján kerülnek a gyerekek a megfelelő angol csoportba (5 szint van, kezdőtől a haladóig).”

 

Milyen egy átlagos nap a kampuszon?

 

„Egy átlagos nap a reggelivel indul, majd 9 órától kezdődnek az angolórák, melyek fél 1-ig tartanak (közben van 2 szünet). Ezt követően jön az ebéd (általában minimum 4-5 főfogás közül lehet választani, saláták, desszertek…).

 

Majd 2 órától a délutáni foglalkozások, melyeket a gyerekek szabadon választanak meg. Ilyenek lehetnek: sportok (foci, kézilabda, tenisz, rögbi, úszás…), különböző táncok, egyes kampuszokon színjátszás, éneklés, Photoshop tanfolyam és még egyéb érdekes dolgok. A délutáni foglalkozás általában 5-6 óráig tart, majd egy kis szabadidő és vacsora.

 

A vacsora után van az esti program, melyen nem külön csoportokban vannak a tanulók, hanem mindenki közösen vesz részt benne. Ilyen esti program lehet pl. diszkó, kincskeresés, kvíz, karaoke és hasonló dolgok, a turnus végén (általában 2 hetes turnusok vannak) pedig mindig van „ki mit tud”.
Ez tehát egy átlagos hétköznap, hétvégenként pedig kirándulások vannak. A kampusz elhelyezkedésétől függ, hogy melyik helyszínről hova mennek kirándulni a csoportok, de általában egy egész napos Londoni kirándulás minden kampuszhoz tartozik. Egy turnusban általában 2 egész napos és 2 félnapos kirándulás van.”

 

Szerinted hatékony a külföldi nyelvtanulás? Ha igen, miért?

 

„Mindenképpen! Elképesztő látni azt, hogy mennyit tudnak fejlődni a gyerekek két hét alatt. Nem egyszer fordul elő, hogy érkezik egy gyerek, aki éppen, hogy csak tud „motyogni” valamit angolul, de már úgy megy el, hogy bátran, folyékonyan és viszonylag helyesen kommunikál angolul.

 

A diákok rá vannak kényszerítve, hogy használják a nyelvet. Az angol órákon a tanároktól (sokszor játékosan) kommunikáció alapú módszerrel tanulnak nemzetközi környezetben (tehát a tanfolyami csoportok is úgy vannak kialakítva, hogy minél több nemzetiség legyen egy csoportban), a délutáni, az esti programokon és a kirándulásokon is csak angolul beszélnek hozzájuk, tehát elkerülhetetlen az, hogy „ragadjon rájuk” a nyelv. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor nemzetközi, hosszú távú barátságokat kötnek, tehát a nyári iskola után is tartják a kapcsolatot más nemzetekkel és a későbbiekben is használják és fejlesztik az angolt.

 

Nem utolsó sorban, a gyerekeknek ez egy hatalmas „buli”, nyaralás, hiszen mindent megteszünk azért, hogy jól szórakozzanak. Tehát ez a tipikus „kellemest a hasznossal” esete. „

 

Minden gyereknek ajánlanád vagy van, akinek nem javasolod, hogy részt vegyen egy külföldi tanfolyamon?

 

„Minden 12-18 éves korú gyereknek ajánlom, aki legalább egy kezdő szinten beszél angolul.
Aki abszolút nem tud még semmit, annak azért nem érdemes kimennie, mert mint említettem, minden angolul zajlik, és bár a tanárok és az Activity Leaderek is tudják, hogyan kell beszélni egy gyenge nyelvtudással rendelkező diákkal, az bonyodalmakat okozhat, ha valaki legegyszerűbb instrukciókat/ infókat nem ért meg (bár ugye a csoportvezető ilyenkor segít a diáknak, elmagyarázza az anyanyelvén), és a gyerek sem érzi magát jól, ha nem érti hogy mi zajlik körülötte.

 

Aki már egy kicsit is ért angolul, annak érdemes kimenni egy ilyen programra, mert rövid idő alatt igen nagy fejlődést lehet elérni.
Nagyon ritka, de elő szokott fordulni, hogy egy gyerek még sosem volt távol a szüleitől és egy más országban, idegenek között rájön a honvágy. Általában ez pár nap alatt elmúlik (igyekszünk mi is extra odafigyeléssel ilyenkor mindent megtenni, hogy jól érezze magát). Ez mondjuk inkább a fiatalabb korosztályra (12-13) jellemző. Mindenestre nem árt, ha a gyerek tudja, hogy „mi vár rá”, hogy 2 hétig külön lesz a szüleitől egy másik országban.”

 

Ha további kérdésetek lenne vagy érdekelne benneteket egy ilyen tanfolyam, keressetek bennünket nyugodtan!

 

A cikk szerzője: Jamrik Márta

Vélemény, hozzászólás?

Az oldal sütiket használ, hogy a legjobb élményt nyújtsa. Az Sütik elfogadása gombra kattintva fogadhatja el.