cover_img

Királyok, sör, varrógépek és hamburger

avagy a franchising rövid története

Királyok, sör, varrógépek és hamburger

Egyre több helyen találkozunk a franchise szóval, amiről a legtöbbünknek a McDonald’s jut eszébe. Pedig egy nagyobb város központjában egyetlen utcán sem tudunk végigmenni úgy, hogy ne találkoznánk egy-egy franchise rendszerben működő vállalkozással! Benzinkutak, fodrászatok, gyorséttermek és kávézók mellett, nyelviskolaként mi is a franchise előnyeit élvezhetjük.

Bár a franchise-ról egyre többet hallani, hogy hogyan alakult ki ez a vállalkozási forma, azt csak kevesen tudják. Mi most felfedjük a titkot!

„A nagy sikerek két legfontosabb kulcsa: először a megfelelő helyen lenni a megfelelő időben, és másodszor, kezdeni is valamit vele.”

Ray Croc

 

A franchise rövid története

Ha az ember a sötét középkorban élt nem kis szerencse kellett az éhínségek, a fekete himlő és más betegségek, vallási ellentétek, parasztlázadások túléléséhez.

A sok szenvedés mellett, történt pár jó dolog is, számomra a legfontosabb a franchise születése. Bármennyire is hihetetlen, nem Ray Croc-nak és a MacDonald fivéreknek köszönhetjük a franchise modellt, hanem a középkor uralkodóinak.

 

A királyok és a franchise

Valamikor réges régen, a kezdetek kezdetén Franciaországban és Angliában az uralkodó egyes befolyásos egyházi (és más fontos) tisztséget betöltő személyek számára jogokat (licencet) és privilégiumot biztosított adók kivetésére és beszedésére – a rend fenntartásáért és katonai támogatásukért cserébe.

A középkor urai bizonyos mértékű jutalékért cserébe engedélyt adhattak vásárok tartására, vadászatra, erdőhasználatra, stb.

Ezzel a módszerrel az uralkodók is hozzájuthattak legalább az adók egy részéhez. A franchise-ban használatos „royalty” megnevezés (forgalmi jutalék) is innét ered: royal = királyi/fejedelmi.

 

Hogyan kerül a sör és franchise történetébe?

Bár egy időre megfeledkeztek a franchise-ról, a modell a 18-19-ik században ismét előkerült, méghozzá nem is akárhol!

A kocsmák üzemeltetése nagyon nagy adóterheket rótt a tulajdonosokra, akik ennek enyhítésére a sörfőzdék számára jutalékot fizettek azért, hogy kizárólag ők forgalmazhassák a termékeiket.

A 19-ik századi Angliában és Németországban a céhek adtak el kézműves működési engedélyeket hasonló formában.

 

Singer varrógépek, részletfizetés és kizárólagos terület

A modern franchise története az Egyesült Államokban kezdődött valamikor az 1850-es évek elején, és Isaac Merredit Singer nevéhez kötődik. Bár már valamilyen szintű varrógépek előtte is voltak, Singer fejlesztette ki a gyors varrást (percenként 900 öltést) biztosító gépeket. Gondolhatjuk mekkora változást hozott ez magával, hiszen előtte mindent kézzel varrtak!

A varrógépek viszont sok pénzbe kerültek, amit csak kevesen tudtak megengedni maguknak, ráadásul a használatuk sem volt egyszerű azok számára, akik előtte kizárólag kézzel varrtak. (És internet sem volt, hogy letöltsék a használati útmutatót…)

Kellett egy olyan megoldást találni, amivel Singer vállalkozása is jól jár és a felhasználók is hozzájuthatnak a varrógépekhez. Erre a franchise modell bizonyult a legmegfelelőbbnek. A pénzügyileg független partnerek kizárólagos területet és képzést kaptak, a varrógépeket részletfizetéssel árusították és a feladatuk volt a vásárlók betanítása azok megfelelő használatára.

 

Autók és üdítőitalok

Az 1910-as évek elejétől az autóipar is átvette a franchise modellben működést, bizonyos jutalék fejében, kizárólagos területet biztosítva.

Az üdítőitalok nemzetközi térhódítását is tulajdonképpen a franchisenak köszönhetjük. Elsőként a Coca Cola és a Pepsi Cola alkalmazta ebben az iparágban, amikor rájöttek, hogy sokkal kisebb költséggel tudják előállítani az üdítőitalokat, ha bizonyos palackozó cégek számára biztosítják a jogot az italok töltésére, palackozására és címkézésére.

 

A baby boom és a franchise

A második világháborút követően, az 1950-es évektől ugrásszerűen megnőtt a franchise terjeszkedése, mert szükségessé vált egy olyan üzleti modell, amellyel gyorsan és nem túl nagy befektetéssel lehetett új piacokat meghódítani.

 

Turmixgép + hamburger = McDonald’s

Az én személyes ideálom a franchiseban Raymond Albert Kroc (1902. október 5 – 1984. január 14.), akiről film is készült, amely „Alapító” címmel került a magyar mozikba.

Ahogyan ma ismerjük a franchise-t, az igazából Ray Kroc nevéhez fűződik, aki üzletember volt és turmix gépeket forgalmazott. A gépek jól fogytak, de feltűnt neki, hogy a McDonald fivérek különösen sokat vásároltak tőle. A kaliforniai San Bernardinóban üzemeltettek egy kis gyorsétkezdét, ami szinte mindig tele volt. A hely nagyon népszerű volt, mert a fivérek egy olyan működési modellt dolgoztak ki, amellyel alacsony költségen, azonos minőséget tudtak nagyon gyorsan előállítani.

Ray Kroc 1954-ben Chicago területén indította el azonos mintára az első McDonald’s éttermeket franchise rendszerben.

Hiába voltak a hamburgersütésben jók a fivérek, az üzletben Ray volt a jobb. 1961-ben kivásárolta a fivéreket és a McDonald’s mára a világ egyik legismertebb márkájává és legnagyobb gyorséttermi hálózatává nőtte ki magát. 1963-ban 500 étteremmel rendelkezett, ma pedig hozzávetőleg 34.000 McDonald’s étterem működik a világ 118 országában!


Hamarosan követte a McDonald’s mintáját a KFC és a Burger King is, akik szintén a franchise modellnek köszönhetően lettek nemzetközileg elismertek.

 

Európa és a franchise

Európában a modernkori franchise forma az 1920-as, 30-as években jelent meg Belgiumban és Franciaországban, de a széleskörű terjeszkedése az 1970-es és 1980-as években indult el igazán.

 

Miért sikeres ennyire a franchise modell?

Bár a 70-es években egy kis hanyatlás következett be a franchise háza táján, a 80-as évektől töretlen a sikere, manapság igazi fénykorát éli. Hogy miért? Egy vállalkozó jóval kevesebb tőkével tud növekedni, ha a fejlesztésbe független franchise partnereket von be, mintha önmaga nyitna új üzleteket, boltokat. A vállalkozó számára pedig mi lehet jobb, mint egy olyan kulcsrakész vállalkozással indulni, amelyben folyamatosan segítik a munkáját?

Ma már majdnem minden sarkon működik egy franchise vállalkozás és a franchise forma szinte az összes üzletágban megtalálható.

A cikk szerzője: Jamrik Márta franchise és business coach

 

Forrás:

Clive Sayer: How to franchise your business

https://franchising.hu/franchise-fogalomtar/7/franchise-elterjedese/

The History of Franchising As We Know It

Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabjuk a tartalmakat és reklámokat, hogy működjenek a közösségi média funkciók, valamint hogy elemezzük a weboldal forgalmát. Bővebben a "Részletek mutatása" gombra olvashat.
Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabja az oldalon megjelenő tartalmat és reklámokat.