Mozgásban lévő gyermekek

Miért és hogyan segíti a mozgás gyermekeink fejlődését?

 

A kicsi gyerekek szinte egész nap mozgásban vannak, de nem egyformán. Az egyik ide-oda rohangál. Ugrál, fejjel lefelé lóg a mászókáról, kúszik, mászik, mindent felfedez. A másik óvatos. Inkább csak a pálya széléről figyeli a többiek játékát, megfontoltan mocorog.

Ezekben a legapróbb mozdulatokban is megjelenik a gyerekek, csak rájuk jellemző temperamentuma.

 

Teljesen mindegy milyen vérmérsékletről van szó, a hétköznapok tele vannak mozgási lehetőséggel.

 

Miként jelenik meg az aktív mozgás a Kids Club óráin?

 

Pontosan a fentiek miatt, angol foglalkozásaink egyik alap pillére, hogy a nyugodtabb és aktív tevékenységek váltják egymást – a gyerekek életkori sajátságainak figyelembe vételével.

 

Mit jelent ez?

 

Klubfoglalkozásaink alatt a nyugodtabb, ücsörgős játékokat mindig egy aktívabb, ugrálósabb, táncolós, futkosós, feladat követi. Ez fontos egyrészt a fókusz irányítása szempontjából, másrészt minden óra unalmassá válna az egyhangú feladatok ismétlésével. Speciális, tornás elemeken alapuló foglalkozásunk egyike a Happy Jazz Gym, ami szintén angol foglalkozás, különféle gimnasztikai, játékos torna feladattal.

 

 

Milyen hatásai vannak a mozgásnak a szervezetre?

 

  • erősödik a szív és a csontozat
  • növekszik az izomerő, javul az állóképesség, mozgékonyság
  • fejlődnek a különböző motoros készségek
  • fokozódik az energiafelhasználás, gyorsul az anyagcsere
  • endorfin szabadul fel, ezért jobb lesz az általános közérzet
  • a mozgás ellazít, kikapcsol
  • sikerélményhez jutunk, növekszik a pozitív önértékelés

 

És nincs is szebb a kipirult, mosolygós gyerekarcoknál!

 

 

De mi legyen a napi mozgás?

 

Ezen nem kell külön gondolkodnunk, mivel éppen a gyerekek természetes tevékenységében rejlik a megoldás is. Játék közben a gyerekek mindig mozgásban vannak. A céltalannak látszó futkározás, kúszás, ugrálás bőven lefedik a napi szükségletet és még csak szakemberi segítségre sincs szükség.

 

Nálatok szabad-e ugrálni?

 

Minden egyes család szabályait a szülők határozzák meg. A felnőttek dolga többek között a sokoldalú mozgás biztosítása gyermekeik számára. Itt a remek lehetőség, hogy elgondolkodjunk, milyen viselkedést várunk el utódainktól. Megengedjük-e a vadabb játékokat, vagy csend és nyugalom érdekében leültetjük őket a tabletek elé.

 

Szabad-e rohangálni, elnézők vagyunk-e az esetleges felfordulással szemben?

A tiltás, csitítgatás, túlféltés könnyedén elveszik a gyerekek kedvét a mozgástól. Ne ijedjünk meg a horzsolásoktól, búboktól, kisebb sebektől – ezek az aktív életmód velejárói. Általuk fejlődünk, tanulunk. Sőt, minél többet mozgunk, egyre ügyesebbé válunk, s egyre jobban meg tudjuk óvni magunkat a balesetektől is.

 

Mennyit mozogjon az a gyerek?

 

6 éves kor alatt naponta legalább három órányi mozgásra van szüksége a gyerekeknek. Ez magában foglalja a könnyed mocorgást, a lendületesebb tevékenységeket és a fizikálisan megterhelőbb mozgásformákat is. Ebben az életkorban a mozgás mind-mind a környező világ felfedezéséből áll. A gyermek saját határainak próbálgatásából. Ebben a korban a gyerekek még örömmel vágnak bele ebbe a tevékenységbe, hajtja őket a kíváncsiság.

 

Mire figyeljünk a picik mozgásánál?

 

  • az egész testüket, minden érzékszervüket használják
  • minden évszakban, minden közegben mozogjanak
  • az alap mozgások elsajátításához fontos az egyes mozdulatsorok sokszori, szinte végtelennek tűnő ismétlése
  • a sokoldalúság a kulcs ilyenkor, nem kell egy sportágat, mozgásformát csiszolni, finomítani még
  • a mozgás mindig játékos szárnybontogatás, saját határok próbálgatása, legyőzése

 

És az iskolások?

 

A 7-18 éves korosztálynak napi 1,5-2 órányi mozgásra van szüksége. Ennek legalább felében a pulzus erősen meg kell, hogy emelkedjen, a légzés szaporábbá kell, hogy váljon.

 

Az iskolás gyerek mozgásába beleszámít az oda-visszaút az iskolába, a szünetekben történő mozgás és a testnevelés óra. De még ezen felül is szükség van szervezett, irányított aktív mozgásra.

Szorítsuk következetes keretek közé a képernyő előtti időt és mozogjunk többet.

 

Hogyan vegyem rá mozgásra a nagyobb gyerekemet?

 

  • nagyszerű lehetőség sportolásra a közös focimeccs, tollasozás, biciklizés barátokkal, szomszédokkal. Milyen óriási tud lenni egy házi focibajnokság!
  • a háztartási munkák, kerti tevékenységek is számtalan mozgást rejtenek magukban
  • a legjobb módszer, ha az egész család mozog. Ez a legmotiválóbb a fiatalok számára. Együtt tudunk szórakozni az esetleges ügyetlenkedéseken is. De a siker is közös lesz és az öröm, az emlékek is.

 

Lendületes játék az udvaron, bukfencezés az ágyban, kerékpározás a barátokkal, és máris minden nap játszi könnyedséggel kipipálható a minimum két órányi aktivitás!

 

Cikk szerzője: Márk Sarolta

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az oldal sütiket használ, hogy a legjobb élményt nyújtsa. Az Sütik elfogadása gombra kattintva fogadhatja el.