Miért igyunk sokat nyáron?

Nyári melegben könnyen elfeledkeznek a gyerekek a megfelelő vízmennyiség pótlásáról, pedig ennek óriási jelentősége van az egészségük szempontjából. Mozognak, szaladgálnak, ugrálnak szinte egész nap, és a hőségben izzadnak, ami által rengeteg vizet veszítenek.

 

Melegben mi is izzadunk. Ezt mindenki tudja és érzi is.

 

De miért izzadunk?

 

Az izzadás funkciója nem más, mint a test-hőmérsékletünk szabályozása.  Ha nem izzadnánk, testünk mindössze 10-12 perc alatt túlhevülne. Ez eszméletvesztéshez, súlyos esetben akár halálhoz is vezethet.

 

És mit izzadunk ki?

 

A belső hő a mirigyeken keresztül vízzel távozik. Felesleges belebonyolódnunk az összetettebb élettani folyamatokba. A lényeg az, hogy a verejtékezés során vizet veszítünk, na és persze még sok minden mást is.

 

A gyerekek testének víztartalma sokkal magasabb a felnőttekénél,
ezért érzékenyebbek a kiszáradásra is.

 

Ugyan miért száradna ki az a gyerek?

 

A gyerekek figyelme igen könnyen elterelődik a szomjúságról.  Szervezetük alkalmazkodóképessége is alacsonyabb, amihez társul még, az életkori sajátságok révén, a nem megfelelő folyadékfogyasztás. A gyerekek, belemerülve a játékba, hajlamosak megfeledkezni az ivásról, ha szomjasak is, halogatják, nem szívesen szakítják meg miatta a kedvenc tevékenységüket.

 

Mire figyeljünk? Mit tehetünk?

 

  • Pótoljátok a folyadékot, figyeljetek oda a rendszeres ivásra!
  • Napi 8 pohár víz a minimum
  • Ha kint játszotok, a kánikulában, negyedóránként tartsatok szünetet. Ekkor hidratáljatok.
  • Felejtsétek el a cukros üdítőket! Ezekben a cukor mellett sokszor még koffein is található, ami fokozza a folyadékveszteséget
  • A legjobb, amit ilyenkor adhatsz, a tiszta víz. Igen akár sima csapvíz!
  • A hígított gyümölcslevek is ízletesek és sok ásványi anyagot is tartalmaznak.
  • A szilárd táplálékok közül számosnak jelentős a víztartalma. Fogyasszunk  bőven dinnyét, uborkát, paradicsomot, barackot és egyéb magas víztartalmú gyümölcsöt. A legtöbb zöldség és gyümölcs 80-95 százalék víztartalmú, vagyis éppen annyira hatékonyak a hidratációban, mint a folyadékok, levesek.
  • Bármilyen hihetetlen, a főtt tészta, főtt rizs is magas folyadéktartalmú.
  • Kánikulában fogyasszunk akár leveseket, joghurtot, tejtermékeket, mártásokat, ragukat – ezek is  beszámítanak a napi folyadékbevitelbe.
  • Ne várjuk meg a szomjúság érzetet, akkor már bőven késő. Igyunk akkor is, amikor nem feltétlenül kívánjuk.

 

A tervezés és a tudatosság nagyon fontos!

 

  • Bárhova megyünk, mindig legyen kéznél innivaló – akár csak egy üveg sima csapvíz!
  • Utazás közben is figyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre.
  • Ha nagy melegben sokat tartózkodunk kint, utána mindenképpen menjünk árnyékos, hűvös, benti helyre lehűlni.
  • Figyeljünk a megfelelő öltözékre is – ne öltöztessük túl a gyereket, de figyeljünk az UV-sugárzásra is, mindig legyen sapka, kalap a kisgyerekek fején

 

 

Ha kánikula van, unod a vizet és az élet citrommal kínál – készíts belőle limonádét! 🙂

 

 

Az unalmasnak tűnő, egyszerű limonádét könnyedén magasabbra szintre lehet emelni (szabadon választható) gyümölcsökkel.

 

Nem kell hozzá más, mint egy nagy kancsó. Citrom, cukor (ízlés szerint, de mértékkel). Ebbe dobj bele mélyhűtőben előre lefagyasztott gyümölcsöket (eper, málna, ribizli) Kiváló jégkocka-helyettesítők és még látványra sem utolsók. Szórd meg finomra vágott mentalevéllel. Öntsd fel vízzel és már fogyaszthatjátok is.

 

Aki nem kedveli a mentát, hagyja ki – és a keverőkanál helyett vegyen kézbe két szál levendula virágot – hosszú szárral. Azzal mixelje össze az italt. A szárát fogd, a virágot merítsd az italba. Pár keverés és kész is a remek innivalónk. Azért csak óvatosan bánjunk a levendulával, mert italunk könnyen szappan ízűvé válhat.

 

 

Cikk szerzője: Márk Sarolta

Az oldal sütiket használ, hogy a legjobb élményt nyújtsa. Az Sütik elfogadása gombra kattintva fogadhatja el.