Iskolaválasztás okosan

Pár jó tanács óvodából ballagóknak

Iskolaválasztás okosan – pár jó tanács óvodából ballagóknak

Az évnek abban az időszakában járunk, amikor özönlenek az információk az iskolaválasztás előtt álló szülőkre. Nap mint nap tapasztalom ezt, hiszen egyrészt saját lányom is szeptemberben kezdi az iskolát, másrészt, mint tanítótól, a Kids Clubba járó gyermekek szülei is gyakran kérdezik a véleményemet. Ezekre nem mindig egyszerű a válasz. Mások vagyunk szülőként, mások az elvárásaink, jövőbeli terveink, és természetesen mások a gyermekeink is. Ami az én gyerekemnek jó lehet, nem biztos, hogy a másik gyereknek is megfelel.

Azonban úgy gondolom, hogy van néhány olyan szempont, amit mindenképp érdemes szem előtt tartanunk.

Ne stresszeljünk rajta!

Az első, és talán a legfontosabb, hogy ne stresszeljük túl ezt az időszakot, főleg ne a gyerek előtt! Igen, ez egy fontos döntés, hiszen a legféltettebb kincsünket bízzuk rá ismét valakire, aki talán meghatározó lesz az egész életére. Azonban ha a gyermek azt látja, hogy ez mekkora problémát, változást jelent, akkor ez számára is egy plusz lelki terhet fog jelenteni.

Ilyenkor mindenhol nyílt napokat, bemutató foglalkozásokat tartanak. Felesleges 2-3 helynél többre elvinni a gyereket, mert ezzel csak a választást fogjuk megnehezíteni.

Inkább meséljünk esténként neki arról, milyenek voltak a mi iskolás éveink, barátaink, tanítóink. Csupa pozitív dolgot említsünk, teremtsük számára ezt az időszakot várakozással telivé.

Gyűjtsünk információkat, de kezeljük ezeket fenntartással!

A kiszemelt iskolákról, tanítókról gyűjthetünk információkat is, de ezekkel nagyon kell vigyázni. Szeptemberben még én is így tettem, majd körülbelül egy hónap elteltével úgy döntöttem, hogy többet inkább nem kérdezek meg senkit. Folyton teljesen ellentétes véleményeket hallottam, és időről időre megingattak abban a hitben, hogy egyáltalán jó iskolában gondolkodok-e. Így végül úgy határoztam, hogy a saját szememmel győződök majd meg, és a saját megérzésemre hallgatok.

Az iskolák pedagógiai programja, házirendje általában elérhető a honlapjukon, ezeket érdemes azért elolvasni, sok minden leszűrhető belőle.

A gyermekünkhöz illő legjobb pedagógust keressük!

Véleményem szerint a másik nagyon fontos dolog, hogy a gyermekünk személyiségéhez illő legjobb pedagógust próbáljuk megtalálni. Egy-egy bemutató órán érdemes a gyerekeket is megfigyelni. A tanító jelenlétében ők miként viselkednek. Feszültek, stresszesek, vagy van esélyük esetleg minden következmény nélkül hibázni. Mennyire keresik a kontaktust a pedagógussal, illetve ő a gyerekekkel. Felszabadultak, vidámak-e az órán. Ezek mind jelek lehetnek az iskolában töltött mindennapokról, hiszen bármelyik pedagógus képes tartani egy „kirakat órát”, de a gyerekeket nem lehet megváltoztatni.

Egy új fejezet minden kicsi életében

És mindenképpen hallgassuk meg a gyermekünk véleményét is! Lehet, hogy az általunk kiszemelt tanítóról neki teljesen más a véleménye. Ilyenkor érdemes erről elbeszélgetni és esetleg más döntést hozni.
Nagyon jónak találom azokat a kezdeményezéseket, amikor egy iskola lehetőséget ad arra, hogy hosszabb időn keresztül heti egy alkalommal a leendő elsősök résztvehetnek egy játékos foglalkozáson, ahol az összes leendő tanító is jelen van. Majd otthon, amikor a gyerekek ezekről az alkalmakról mesélnek, már megfigyelhetjük, hogy ki az a személy, akihez pozitív a hozzáállása.

Ha nem szükséges, ne utazzunk!

Számomra fontos tényező még az iskola és a lakóhely közti távolság. Miután szabad iskolaválasztás van, mindenki oda iratja be a gyermekét – férőhelytől függően -, ahová szeretné.

A kérdés csak az, hogy egy jobb tornateremért, hárommal több szakkörért, jobb versenyeredményekért érdemes-e reggel és délután hosszabb ideig utaztatni csemeténket. Úgy érzem, hogy talán ebben a korban még többet ér egy kicsivel több alvás, a nyugodt reggeli készülődés vagy délután több együtt töltött minőségi idő. Arra sem árt gondolni, hogy később akár egyedül is közlekedhet.

A fentieken kívül még sorolhatnám, hogy mi mindent lehetne még figyelembe venni az iskolaválasztásánál. A tájékoztatókon hallhatunk számtalan délutáni foglalkozásról, kimagasló sport és tanulmányi eredményekről, kirándulásokról, kitűnő felszereltségről, sikeres nyelvoktatásról. Ezek is mind fontos tényezők, de azt gondolom, a legtöbb általános iskola már törekszik mindezek színvonalas meglétére. Illetve az már teljesen szubjektív, hogy melyik az a terület, mely gyermekünk érdeklődésének, igényének leginkább megfelel.

Egy biztos. Egy 6-7 éves gyermeknek ebben a korban sok mozgásra, sok játékra és mindenek előtt szeretetteljes, biztonságos környezetre van szüksége!

Nyugodt, sikeres iskolaválasztást kívánok!

Cikk szerzője: Vörösné Bélik Andrea

Vélemény, hozzászólás?

Az oldal sütiket használ, hogy a legjobb élményt nyújtsa. Az Sütik elfogadása gombra kattintva fogadhatja el.